«Έχεις τα πινέλα, έχεις τα χρώματα, ζωγράφισε τον παράδεισο και μπες μέσα» Νίκος Καζαντζάκης.

Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2020

Αποταμίευση

 Με αφορμή  την Παγκόσμια Ημέρα Αποταμίευσης στις 31 Οκτωβρίου ασχοληθήκαμε  στην τάξη  με το θέμα αυτό. 

Πρώτα απ όλα τα παιδιά παρακολούθησαν  το κουκλοθέατρο "Το σπάταλο μαϊμουδάκι". Αφορά  την περιπέτεια που έχει  ένα μαϊμουδάκι, το οποίο αγοράζει   καθημερινά μπανάνες  και τις κρύβει σε ένα κουτί , για να έχει. Όμως γρήγορα οι μπανάνες  σάπισαν...  Με τη βοήθεια  του φίλου  του, το γουρουνάκι  εξήγησαν  στα παιδιά  τα λάθη που έκανε  αλλά και τα παιδιά  έδωσαν  τις δικές τους συμβουλές.

-Τι είναι η Αποταμίευση; 

Καταλήγουμε ότι: Αποταμίευση είναι να κρατάμε μερικά χρήματα ή ακόμα και πράγματα, ή παιχνίδια  να τα φυλάμε σε ασφαλές μέρος και από εκεί να τα παίρνουμε μόνο όταν μας χρειαστούν.
Έτσι  δεν θα μας λείψει ποτέ τίποτα και όχι μόνο αυτό...
Θα μπορούμε εκτός από τον εαυτό μας ,να βοηθήσουμε και κάποιον άλλο, που μπορεί να έχει μια ανάγκη!

- Τι μπορούμε να αποταμιεύσουμε;

Καταλήγουμε ότι: 

"Εμείς στην τάξη της Αγάπης, ξέρουμε να αποταμιεύουμε 
αγάπη, χαρά, φιλίες, παιχνίδια, ευτυχία, χαμόγελα!



Διαβάζουμε το παραμύθι του Αισώπου "Το τζιτζίκι και το μυρμήγκι"  και συζητάμε  για  το πόσο σημαντικό είναι να οργανώνουμε  τη δουλειά μας, να αποταμιεύουμε  πριν  φτάσει εκείνη η στιγμή  που θα έχουμε κάποια ανάγκη. 



Φτιάχνουμε κουμπαράδες  με το εργατικό μυρμήγκι να μας υπενθυμίζει  την παροιμία:

"Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν, μαγειρέυουν"




και υποσχόμαστε  ότι θα είμαστε και εμείς παιδιά της Αποταμίευσης!






Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2020

28η Οκτωβρίου 1940

 Βασικός στόχος αυτής της θεματικής ενότητας είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τα ιστορικά γεγονότα  της 28ης Οκτωβρίου, με τρόπο απλό και κατανοητό, σεβόμενοι όλα όσα διαδραματίστηκαν τον καιρό εκείνο, αλλά και να αποκτήσουν εθνική συνείδηση και να κατανοήσουν την μεγάλη ανάγκη για ειρήνη μεταξύ των λαών.






-Γιατί  γιορτάζουμε  την 28η Οκτωβρίου του 1940;  

-Γιατί γιορτάζουμε το ΟΧΙ;

Τα παιδιά  κάνουν υποθέσεις. Συζητάμε στην ολομέλεια  της τάξης  τα ιστορικά γεγονότα. 
Παρατηρούμε στον Παγκόσμιο Χάρτη  που βρίσκεται η Ελλάδα  και η Ιταλία.

Ψάχνουμε  τη χώρα μας  και στην υδρόγειο σφαίρα.


Μιλάμε για το σύμβολο της Ελλάδας. Τη σημαία. Παρατηρούμε τη σημαία μας και  μετράμε πόσες γραμμές έχει.






Καταλήγουμε ότι η Ελληνική Σημαία  έχει 9 γραμμές . Πέντε  με μπλε χρώμα  και τέσσερις με άσπρο χρώμα. Τόσες γραμμές όσες και οι φωνούλες  τις φράσης: "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η ΘΑΝΑΤΟΣ" Καταγράφουμε  και τους αντίστοιχους αριθμούς σε κάθε σειρά.






Σειραθετούμε  και τους αριθμούς...




Τοποθετουμε τη σημαία  σε σειρά:  "από τη μεγαλύτερη σημαία στη μικρότερη"







προσπαθούμε να σχηματίσουμε τη σημαία μας σε ξύλινο παζλ








αλλά  και  σε παζλ στον υπολογιστή






Ζωγραφίζουμε,  κόβουμε  και κατασκευάζουμε  τη δική μας σημαία.







Μιλάμε  για το ΟΧΙ  που είπε ο Ελληνας Πρωθυπουργός  Ιωάννης Μεταξάς  στον Ιταλό ομόλογό του τον Μουσολίνι  και προσπαθούμε να το δημιουργήσουμε  και εμείς με διάφορους τρόπους.






Αν θέλουμε το γράφουμε  κιόλας...










αλλά και το στολίζουμε....













και  σε άλλη εκδοχή, σαν  στεφάνι..












Παίζουμε  και ένα παιχνίδι  αναπαράστασης των γεγονότων:

Κοιμόμαστε...
Ξαφνικά ακούγονται σειρήνες και ταμπούρλα
Έκπληκτοι, προσπαθούμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει.
Σηκωνόμαστε, ντυνόμαστε βιαστικά και βγαίνουμε στο δρόμο.
Περπατάμε ανάμεσα στο κόσμο και ρωτάμε ο ένας τον άλλο τι συμβαίνει.



Ακούμε πυροβολισμούς, τρέχουμε να κρυφτούμε.




Φορτώνουμε σε σάκο τα πράγματά μας, παίρνουμε το όπλο μας και περπατούμε αργά, γιατί το φορτίο μας είναι βαρύ..


Ακούγεται το σφύριγμα του τρένου και αποχαιρετούμε τους δικούς μας   γιατί φεύγουμε για το μέτωπο του πολέμου.


Φτάνουμε στα βουνά της Αλβανίας περήφανοι και έτοιμοι να αγωνιστούμε για την πατρίδα μας.
Σερνόμαστε στη γη για να περάσουμε μέσα από στοές και κάτω από τα συρματοπλέγματα.







Σηκωνόμαστε, περπατάμε στις μύτες των ποδιών μας, με το όπλο σηκωμένο πάνω από το κεφάλι μας.
Περνάμε προσεκτικά ένα ποτάμι ,με προσοχή μην πέσει κανένας μέσα και προλάβει ο εχθρός και τρέχουμε
Περπατάμε σε παράταξη με ρυθμό
Ξαφνικά ακούμε βομβαρδισμούς από αεροπλάνα και τρέχουμε να κρυφτούμε.
Όταν σταματούν βλέπουμε τις γυναίκες της Πίνδου να κουβαλούν πυρομαχικά και τρόφιμα.
Ξεκινάμε όλοι μαζί και απωθούμε τους Ιταλούς, φωνάζοντας: «Αέρα».



Οι εχθροί οπισθοχωρούν.   Νικήσαμε.   Φωνάζουμε «Ζήτω!»



Βγαίνουμε στην αυλή  και κάνουμε παρέλαση  κρατώντας το ύψιστο σύμβολο  της πατρίδας μας!


Εν....δυο.....ένα...


αλλά  και  κρατώντας  τη σημαία που φτιάξαμε...





Τραγουδάμε τον "Μικρό Στρατιώτη"

"Περνούν τα στρατιωτάκια, ένα δύο, ένα δυο
περνούν και τα ναυτάκια εν δυο.

Να πάρουν την Ελλάδα μας θέλησαν οι Ιταλοί
Να πάρουν την Ελλάδα μας θέλησαν και οι Γερμανοί

μα εμείς τους λέμε ΟΧΙ
δεν θα μας πάρετε τη Γη".


Βλέπουμε απόσπασμα  από την ταινία "Ξυπόλητο Τάγμα"  και στα παιδιά γεννιούνται αμέτρητα ερωτήματα. 


Μέσα  από τον προβληματισμό τους, καταλήγουμε  στο συμπέρασμα  ότι ο πόλεμος δεν είναι ωραίος.

-Γιατί δεν είναι ωραίος ο πόλεμος;

-Για να μην σκοτώνονται οι ανθρωποι. ( Ελισάβετ)

-Δεν είναι ωραίος ο πόλεμος επειδή οι άνθρωποι κρατούν όπλα. (Θοδωρής)

-Γιατί σκοτώνονται οι μπαμπάδες, οι μαμάδες  και οι γιαγιάδες και τα παιδιά μένουν μόνα τους. (Σάκης)

-Γιατί στον πόλεμο τρέχουν πολύ γρήγορα  και  είναι επίκύνδυνα να πέσουν  έτσι οπως τρέχουν και να σκοτωθούν. (Θεοδώρα)

-Στον πόλεμο δεν έχουν οι άνθρωποι φαγητό. (Αναστασία)

-Δεν έχουν ούτε νερό. (Κατερίνα)

Διαβάζουμε  την  "Ειρήνη" του Αριστοφάνη σε διασκευή  για τα παιδιά από την Σοφία Ζαραμπούκα.


Τα παιδιά επιλέγουν την Ειρήνη.

- Τι προτιμάτε και γιατί;

-Ειρήνη γιατι δεν θέλω να σκοτώνονται οι άνθρωποι (Αναστασία)
-Ειρήνη γιατί αγαπάμε όλους τους ανθρώπους. (Γεσθημανή)
-Ειρήνη, γιατί οι άνθρωποι δεν έχουν όπλα. (Κατερίνα)
-Θέλω να έχουμε Ειρήνη γιατί οι άνθρωποι κάνουν καλά πράγματα (Βασιλική)
-Δεν είναι ωραίος ο πόλεμος, γιατί οι άνθρωποι που είναι μέσα σε αυτοκίνητα  μπορούν να σκοτωθούν. Στην Ειρήνη  δεν θα σκοτώνονται. (Γρηγόρης)
-Ειρήνη γιατί είναι αγάπη. (Χαρά)
-Ειρήνη για να είμαστε όλοι μαζί (Σταυρούλα)

Μιλάμε για τα σύμβολα  της Ειρήνης. Ποια είναι αυτά; Το άσπρο περιστέρι,  ένα κλαδί ελιάς και το σήμα της Ειρήνης. Τα καταγράφουμε  για να τα θυμόμαστε.





Βάφουμε ρολά από χαρτί κουζίνας  για να κατασκευάσουμε το δικό μας περιστέρι  της Ειρήνης.






Το περιστέρι της Ειρήνης που αγκαλιάζει όλη τη Γη.


Συζητάμε  οτι όταν έχουμε Ειρήνη ο κόσμος είναι πιο όμορφος και πιο χαρούμενος. Έχει χρώματα χαρούμενα. Από την άλλη όταν υπάρχει ο Πόλεμος  όλα είναι άσχημα  και μαύρα. 

"ΛΕΜΕ ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ"


Τελειώνοντας τις δράσεις μας γιορτάσαμε κιόλας. Μία ιδιαίτερη γιορτή, χωρίς τους γονείς, λόγω  των πρωτόγνωρων  δεδομένων που επικρατούν στη χώρα μας.

Ξεκινώντας  την  ιδιαίτερη αλλά τόσο ξεχωριστή  μας γιορτούλα είδαμε  στον υπολογιστή  για να τα  ξαναθυμηθούμε όλα τα γεγονότα 
 της 28ης Οκτωβρίου 1940.



Η μέρα του ΟΧΙ


Είπαμε  και ποιήματα!

καμαρώστε μας!!!













Τραγουδήσαμε, κάναμε παρέλαση  και τιμήσαμε όπως πρέπει τους ήρωες  που πολέμησαν  για να είμαστε εμείς τώρα ελεύθεροι. Αλλωστε είμαστε και μικρά παιδάκια! Τι άλλο να κάνουμε;

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ!!!