ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ- ΕΥ ΖΗΝ
ΜΕΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΑΣ ΠΡΟΣΕΧΩ .....ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΜΗΝ ΕΧΩ
Ως ατύχημα ορίζεται "η σωματική βλάβη που προκύπτει από την οξεία έκθεση σε ενέργεια (μηχανική, θερμική, ηλεκτρική, χημική) σε βαθμό που ξεπερνά το όριο της φυσιολογικής ανοχής ή αλλιώς ως το αποτέλεσμα μιας έλλειψης ενός ή περισσότερων ζωτικών στοιχείων, όπως η θερμότητα και το οξυγόνο και που μπορεί να προκληθεί ακούσια ή εκούσια.
Τα παιδικά ατυχήματα ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες: Στην πρώτη κατηγορία εντάσσονται τα ατυχήματα που συμβαίνουν στο σπίτι και στον περιβάλλοντα χώρο (πτώσεις, εισρόφηση ξένων σωμάτων, πνιγμός και πνιγμονή, εγκαύματα, ηλεκτροπληξίες, δηλητηριάσεις), στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται τα ατυχήματα που συμβαίνουν έξω από το σπίτι (τροχαία ατυχήματα αθλητικά ατυχήματα στο σχολείο στην παιδική χαρά και παιδότοπους) και στην τρίτη εντάσσονται τα μη ταξινομήσιμα ατυχήματα όπως τα περιβαλλοντικά (πυρκαγιές, σεισμοί, πλημμύρες), η βία και η κακοποίηση, οι αυτοκτονίες.
Ειδικότερα, τα ατυχήματα στο σπίτι είναι συχνό φαινόμενο στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Η αυξημένη συχνότητα των παιδικών ατυχημάτων οφείλεται στις ιδιαιτερότητες της παιδικής ηλικίας όπως περιέργεια, έμφυτη λαχτάρα των παιδιών για μάθηση και εξερεύνηση, μικρή αντίληψη του κινδύνου κ.ά., με πιο κοινά τις πτώσεις, τα εγκαύματα και τις δηλητηριάσεις. Τα περισσότερα παιδιά έχουν βιώσει τέτοιες εμπειρίες και ο σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωσή τους σχετικά με τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των παιδικών ατυχημάτων στον χώρο του σπιτιού.
Πρόληψη ατυχημάτων δεν σημαίνει “φοβάμαι τα πάντα”, σημαίνει “σκέφτομαι πριν κάνω κάτι, για να αποφύγω ένα ατύχημα”
Όσο πιο καλά οργανωμένο είναι το περιβάλλον στο οποίο ζουν τα παιδιά, τόσο ενισχύεται η ανεξαρτησία και η ασφάλειά τους, καθώς και οι οικογενειακές σχέσεις. Συνεπώς η καλή οργάνωση του σπιτιού και η σωστή εκπαίδευση των παιδιών θα βοηθήσει σημαντικά στην πρόληψη και συνεπώς στον περιορισμό των παιδικών ατυχημάτων στο σπίτι. Στόχοι του προγράμματος εργαστηρίων.
Στο τέλος της εφαρμογής του προγράμματος δεξιοτήτων οι μαθητές/τριες θα μπορούν να:
•Αναγνωρίζουν τις επικίνδυνες συμπεριφορές στο σπίτι, τους τρόπους προστασίας, καθώς και κανόνες ασφαλείας (γνώσεις)
•Να αυτορρυθμίζουν τη συμπεριφορά τους (δεξιότητες)
•Να αναπτύξουν υπευθυνότητα (στάσεις) (Πηγή Ι.Ε.Π.)
Ξεκινήσαμε το πρώτο εργαστήριο βλέποντας εικόνες που παρουσιάζουν επικίνδυνες καταστάσεις.
Σχολιάσαμε , περιγράψαμε.
Συνεχίσαμε μιλώντας για το σπίτι μας. Πως είναι , πως νιώθουμε μέσα σ ́αυτό, τι μας δίνει. Καταλήξαμε ότι το σπίτι δεν είναι μόνο τοίχοι αλλά πολλά περισσότερα.
Ζωγράφισαν το σπίτι τους.
Πως όμως ήταν οι κατοικίες μέσα στο πέρασμα των χρόνων;
Είδαμε εικόνες , συζητήσαμε για τις διαφορές με τις σημερινές κατοικίες , αναρωτηθήκαμε ποιες δυσκολίες αντιμετώπιζαν οι άνθρωποι σε εκείνους τους χώρους.
Ζωγραφίσαμε τις κατοικίες από τα παλιά χρόνια μέχρι σήμερα και τις βάλαμε στη σειρά δημιουργώντας την εξέλιξη της κατοικίας.
Με καρτέλες παίξαμε με την εξέλιξη στο πέρασμα των χρόνων.
Ακόμα τοποθετήσαμε καρτέλες στη σειρά και με τη μορφή των σύγχρονων κατοικιών.
Κίνδυνοι ελλοχεύουν πολλοί… που βρίσκονται αυτοί;
Στη συνέχεια μάθαμε για τους κινδύνους που κρύβονται μέσα στο σπίτι και τι πρέπει να προσέχουμε. Με ερωτήσεις :Όταν ακούτε τη λέξη ατυχήματα, τι σκέφτεστε; παιδιά δημιούργησαν έναν εννοιολογικό χάρτη
Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο που αφορούν στα ατυχήματα στο σπίτι.
Παίξαμε σχετικά εκπαιδευτικά παιχνίδια στον υπολογιστή.
Σκέφτηκαν πάνω στην εμπειρία τους με κατάλληλες ερωτήσεις: Έχετε βιώσει κάτι αντίστοιχο; Γιατί πιστεύετε ότι συνέβη αυτό; Ποια ήταν η αιτία που μπορεί να το προκάλεσε Τι συνέβη τότε; Γιατί νομίζεις ότι συνέβη; Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε εάν… Αναρωτιούνται πάνω στις εμπειρίες τους; Θα μπορούσες να το είχες αποφύγει; Με ποιο τρόπο;
Με εικόνες από διαφημιστικά φυλλάδια έκοψαν και κόλλησαν από τι κινδυνεύουν στο σπίτι.
Όχι άλλα ατυχήματα στο σπίτι… Προστάτευσε τον εαυτό σου και τους γύρω σου.
Ατυχήματα εξωτερικών χώρων σπιτιού.
Με αναζήτηση στο διαδίκτυο https://www.juniorsafesearch.com/ είδαμε εικόνες με πιθανά σημεία επικινδυνότητας εξωτερικού χώρου (κάγκελα κήπου, σιδερένιες καγκελόπορτες, αυτόματες πόρτες των γκαράζ). Καταγράψαμε τους κινδύνους και στη συνέχεια συζητήσαμε και καταθέσαμε προτάσεις πρόληψης ατυχημάτων εξωτερικών χώρων (κάνουμε τις μπαλκονόπορτες ορατές με αυτοκόλλητα, δεν ανεβαίνουμε στα κάγκελα, προσέχουμε τη σιδερένια αυλόπορτα κ.λπ.)
Διαβάσαμε το παραμύθι "η κίτρινη σημαδούρα".
Ζωγραφίσαμε κινδύνους εκτός σπιτιού.
Η πρόληψη σώζει ζωές
Παρουσιάστηκαν αφίσες και ακολουθήσε συζήτηση για το περιεχόμενο κάθε αφίσας. Στη συνέχεια εντοπίστηκαν τα επικίνδυνα σημεία στην κουζίνα, στο σαλόνι, στο μπάνιο και στο παιδικό δωμάτιο και δημιουργήσαμε κανόνες προστασίας .
Οι πρώτες βοήθειες… σώζουν ζωές.
Διαβάσαμε το βιβλίο "Για σας παιδιά Πρώτες βοήθειες"
και συζητήσαμε σχετικά.
Επιπρόσθετα, παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικό βίντεο για τη σπουδαιότητα της παροχής πρώτων βοηθειών στον συνάνθρωπό μας, καθώς και τι προσέχουμε στο σπίτι.
Συνεχίσαμε με τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τα ατυχήματα. Μιλήσαμε για τους γιατρούς , τους νοσηλευτές , τους πυροσβέστες.
Ζωγραφίσαμε το γιατρό και τι περιέχει η βαλίτσα του.
Ξαναθυμηθήκαμε τους αριθμούς έκτακτης ανάγκης.
Τελειώνοντας το πρόγραμμα συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας όπου τα παιδιά ξεχώρισαν τι είναι επικίνδυνο και τι ακίνδυνο.
Αξιολόγησαν το πρόγραμμα βαθμολογώντας τα εργαστήρια.
Για τη διάχυση των αποτελεσμάτων δημιουργήθηκε παζλ με την εφαρμογή jingsaw ,το οποίο στάλθηκε στα mail των γονιών και ζητήθηκε να το συναρμολογήσουν μαζί με τα παιδιά τους και να εντοπίσουν τα επικίνδυνα σημεία.